Inspiration

Perfekta julklappar för tränare & idrottsföräldrar!

För dig som har en vän, familjemedlem, släkting eller kollega som är tränare eller idrottsförälder – spana in våra julklappstips!

Varför inte köpa den perfekta julklappen full med kunskap och inspiration för och till just tränare och idrottsföräldrar?

Nedan hittar du några av våra bästa julklappstips!

Kom ihåg att göra din beställning senast 16 december för att få hem dina böcker till jul.

För tränare

   

För idrottsföräldrar

 

 

God jul önskar vi på SISU Idrottsböcker!

YFA bidrar till ökad kunskap om fysisk aktivitet

YFA – Yrkesföreningar för fysisk aktivitet – har till uppgift att sprida kunskap och vetenskaplig information om fysisk aktivitet. De står bakom FYSS och en populärvetenskaplig version av densamma.

– Vi företräder också ämnesområdet fysisk aktivitet i olika sammanhang, till exempel i diskussionerna kring fysisk aktivitet i skolan eller när Socialstyrelsen ska revidera sina riktlinjer för sjukdomsförebyggande åtgärder, förklarar föreningens ordförande Ing-Mari Dohrn.

YFA, som är en ideell förening, firar 20 årsjubileum i höst. Medlemmar i föreningen är läkare, fysioterapeuter och andra högskoleutbildade personer som på olika sätt arbetar med att främja fysisk aktivitet. Deras främsta uppgift genom åren har varit att ta fram FYSS, en evidensbaserad handbok för dem som arbetar med att ge råd om fysisk aktivitet. Den är väl spridd i alla landsting och den senaste versionen (den tredje) som utkom 2017 har hittills sålts i 4 700 exemplar.

– Vår uppgift är att samordna och vara redaktörer för FYSS. Vi anlitar över100 författare med expertkunskap inom de olika områdena. Merparten är läkare och fysioterapeuter. Vi håller FYSS uppdaterad med den senaste kunskapen om fysisk aktivitet och hälsa och sjukdom. Den bygger på ordentligt vetenskapligt underbyggda fakta, säger Ing-Mari Dohrn, som har varit verksam i föreningen i fyra år, varav de senaste två som ordförande.

Ing-Mari är själv fysioterapeut och har jobbat inom primärvården i många år. Hon har också arbetat med implementering av FaR (fysisk aktivitet på recept) inom Stockholms Läns Landsting och med implementeringen av Socialstyrelsens nationella riktlinjer. Hon är numera forskare kring fysisk aktivitet och hälsa på heltid på Karolinska Institutet.

YFA har också initierat och tagit fram underlaget till de svenska rekommendationerna för fysisk aktivitet som antagits av Svenska Läkaresällskapet.

Även när FaR infördes 2001 var YFA en viktig part. I samband med det initierades tankarna om att det behövdes en motsvarighet till FASS för fysisk aktivitet. 2003 kom den första upplagan av FYSS i bokform och fem år senare den andra.

– FYSS blev tjockare och mer omfångsrik för varje upplaga i och med att kunskapen om hälsoeffekterna av fysisk aktivitet ökade. Det kom mer forskningsresultat och vi fick med fler diagnoser. För varje version skärpte vi också upp den vetenskapliga granskningen. I den senaste versionen som kom 2017 har argumenten blivit tyngre samtidigt som vi har varit mycket mer strikta, betonar Ing-Mari Dohrn.

Under åren har kunskapen om värdet av att använda fysisk aktivitet som alternativ för att förebygga eller behandla olika sjukdomar ökat. Ing-Maris bedömning är att FYSS har bidragit till att fler har börjat arbeta med levnadsvanor inom hälso- och sjukvården.

– Fler och fler känner till FYSS och vet att den är tillförlitlig att använda. Sedan kan det förstås finnas olika åsikter hur man ska arbeta med fysisk aktivitet inom hälso- och sjukvården. Men jag tycker att både kunskapen har ökat och att attityderna har förändrats – nu är det inte längre någon som ifrågasätter effekterna av fysisk aktivitet.

YFA har också tillsammans med SISU Idrottsböcker tagit fram en populärvetenskaplig version av FYSS. Den vänder sig till friskvårdsaktörer, ledare inom idrott, personliga tränare, patienter och intresserad allmänhet.

– Kort sagt alla som är intresserade av att veta mer eller som arbetar med fysisk aktivitet och kan behöva veta hur den fysiska aktiviteten ska anpassas till olika sjukdomar, avslutar Ing-Mari Dohrn.

 

Läs mer och beställ boken.

Nu lanseras Svensk Innebandys utbildningsportal

Nu lanseras Svensk Innebandys utbildningsportal. Den omfattande digitala plattformen kommer att underlätta för tränare, domare och föreningar framöver.

Se introduktionsfilm om den nya utbildningsportalen!

 

Den nya utbildningsportalen är ett modernt sätt att jobba med tränar- och domarutbildningarna. I samarbete med SISU Idrottsböcker har Svensk Innebandy tagit fram ett enormt digitalt material att ta del av inför, under och efter befintliga utbildningar.

Alla pärmar och böcker i Svensk Innebandys utbildningsmaterial är ersatt av digitalt material. Nu kan du som tränare eller domare hitta ditt utbildningsmaterial direkt i mobilen, surfplattan eller datorn. I utbildningsportalen finns instruktionsvideor, texter, övningar, referensmaterial och mycket annat.

De utbildningar som erbjuds 2018/19 är:

Grundutbildningen

Juniortränarutbildningen

Seniortränarutbildningen

Temautbildningar

Matchledare

Ungdomsdomare

Distriktsdomare 1

Människan

Atleten

Du hittar samtliga material här.

Besök även Svensk Innebandys utbildningsportal och registrera dig redan i dag.

 

Träna ute med naturliga redskap

Allt fler upptäcker fördelar med att träna utomhus. Inte så konstigt med tanke på att det är så roligt och så enkelt – det är bara att snöra på sig ett par sköna skor och ge sig ut i närmiljön. Så varför inte passa på att träna utomhus i det härliga sommarvädret? I vår träningsserie finns massvis med förslag på övningar och lekar som går att använda i skogen, parken, lekplatsen, trädgården eller andra utomhusmiljöer.

 

Många hälsofördelar med styrketräning

Regelbunden styrketräning är bra för hälsan och har många fördelar för dig som vill förbättra din styrka och kondition eller gå ner i vikt. Du kan dessutom undvika skador och sjukdomar genom regelbunden styrketräning.

Men hur lägger man upp sin styrketräning på bästa sätt? Nedan hittar du några av våra mest matnyttiga böcker i ämnet, där du bland annat får tillgång till övningar, kunskap och bra tips om styrketräning.

   

 

Välkommen till nya Idrottsbokhandeln!

Vi är glada att kunna berätta att Idrottsbokhandeln flyttat till en helt ny plattform som vi hoppas ger dig mer inspiration och en bättre upplevelse.

Nytt lösenord
När du loggar in på www.sisuidrottsbocker.se nästa gång kommer vi be dig att skapa ett nytt lösenord. Vi gör detta med respekt för din integritet och säkerhet. Du kan självklart använda samma lösenord som tidigare om du så önskar. Vi hoppas på och tackar för din förståelse.

Instruktioner för nytt lösenord:

1. Klicka på ”Logga in”, längst upp till höger på webbplatsen
2. Klicka på ”Glömt lösenord”
3. Skriv in den e-postadress du angivit på www.sisuidrottsbocker.se och klicka på ”Återställ lösenord”
4. Följ instruktionerna i mailet.

Har du frågor eller synpunkter kring hanteringen av ditt lösenord eller har andra frågor gällande vår nya webbplats är du välkommen att höra av dig till info@sisuidrottsbocker.se

Välkommen till nya Idrottsbokhandeln!

Armand Krajnc – Mästare på mycket

För 17 år sedan blev han världsmästare i mellanvikt i proffsboxning. För tio år sedan startade han Ystad Sportklubb. 2010 vann han Mästarnas Mästare. Nyligen gick han in i rollen som samordnare för Soffta, en fritidsgård i Tomelilla. Nu är han aktuell med boken Twelve Rounds – träna som en mästare. Armand Krajnc vill mycket – och får mycket gjort.

Armand är på tillfälligt besök i Stockholm. Han kommer direkt från en intervju hos ”Malou – efter tio” på TV4. Med sig har han det första tryckta exemplaret av sin bok.

– Det känns bra att hålla i boken, säger han inte utan stolthet.

Sedan Armand Krajnc slutade med proffsboxningen för 12 år sedan har mycket hänt.

– Jag har tre barn som är 9, 13 och 16 år så det är full rulle därhemma. Sedan är jag samordnare för Soffta fritidsgård i Tomelilla. Tio minuter därifrån ligger Ystad där jag bor och har min klubb Ystad Sportklubb som jag grundade för tio år sedan. Nu har vi många duktiga ledare i klubben och därför kände jag att jag kunde ta på mig det andra jobbet också, berättar Armand.

Efter karriären har han också hunnit med att arrangera proffsgalor i boxning.

– Det blev sju stycken. Jag har en Las Vegasinställning till sporten, men när jag höll på var publiken i Sverige inte riktigt mogen för det när det gäller boxning. Nu börjar proffsboxningen bli mer och mer accepterad även om det alltid finns de som är för eller emot.

Så småningom föddes tanken på en bok.

– Nu med all crossfit, tabata och andra nya träningsformer tänkte jag att allt det här har jag. Jag har hållit på med olika kampsporter – karate, taekwondo – och gått över 800 matcher. Som barn var jag fotbollstokig, jag spelade tennis och schack. Idrott har varit mitt liv. Allt det

här måste jag blanda ihop och göra något av – jag kan inte bara kasta bort det och låsa in all min kunskap. Min pappa brukade säga till mig: ”Armand du måste vara stolt för det du gör”. Men jag hade bara tränat på och gått hem till mitt rum. På den tiden fanns inte sociala medier så folk visste inget om vad jag gjorde och vilken kunskap jag hade. Det var dags att förmedla ut den.

Sagt och gjort. Twelve Rounds är en träningsbok kombinerad med korta berättelser. Övningarna är indelade i 12 ronder. Varje rond består av tre cirkelövningsmoment på en minut vardera. Boken innehåller också QR-koder så att det går att se Armand köra övningarna ”live”.

– Jag tog fram 12 stationer som tar 45 minuter att köra. Du tränar olika moment utan handskar. Det är enkla övningar där du ökar på intensiteten vartefter du själv vill. Alla kan köra detta – från nybörjare till elit. Det är som IKEA, man kan göra sin egen meny av träningar med enkla övningar som fungerar bra.

Har det bidragit till dina framgångar att du höll på med många idrotter som barn?

– Ja, det tror jag. Varje gång du träffar en ny människa med annan bakgrund, kultur, religion och så vidare får du mer kunskap. Ju mer du sätter dig på prov och testar olika saker desto mer rutin och erfarenheter får du. Det kan man inte köpa sig till.

Förutom övningar innehåller Armands bok korta historier från hans liv. Också de i 12 ronder.

– Det är stories från livet. Inte för mycket biografi utan mer motiverande berättelser. I slutet av boken har jag också med lite citat från olika personer som har varit mina mentorer genom livet.

Som samordnare på fritidsgården Soffta i Tomelilla fungerar Armand själv som en mentor för de ungdomar som söker sig dit. Hans drivkraft där verkar vara densamma som den var under hans aktiva tid.

– Jag vill visa att jag kan där också. Jag har lärt mig jättemycket från idrotten som jag tar med mig i det arbetet. Men det är mycket och hårt jobb. Soffta är en öppen famn där alla är välkomna. Det är lite utlandstänk. Ungdomarna kommer med förslag och jag bollar med dem. Vi ska ha musiken på, det ska vara glädje. På sommaren ska vi öppna upp och ha aktiviteter

på torget. Många av ungdomarna har inte tränat tidigare, men har börjat nu. Jag kör lite kullerbyttor och visar någon grej. Jag funderar på att lägga en mjuk pusselmatta där vi kan träna lite slag och annat. Alla vill inte vara med men de är där och sitter och tittar i alla fall.

2010 vann du Mästarnas Mästare och under våren var du med när ni tävlade i lag. Vad betydde det att delta där?

– Det var kul att träffa andra likasinnade. Vi hade ju aldrig träffats innan. Alla de här stora idrottsprofilerna, legenderna har tusentals timmar bakom sig för att bara få till ett kast eller ett hopp. Alla som har lyckats, som vunnit OS och VM-medaljer, de har andats sin sport. Det kommer inte gratis. Man behövde bara se på blicken så förstod man varandra. Det är en otrolig känsla, säger Armand och avslutar:

– Men nu vill jag träffa vanliga människor och nå ut till dem. Dela med mig helt enkelt.

 

Läs mer och beställ boken (endast för medlemmar).

Färre korsbandsskador med knäkontroll

Knäskador är ett gissel som drabbar många aktiva, i synnerhet tjejer inom bollidrotter. Men många skador går att undvika genom förebyggande träning. Det menar Annica Näsmark, fysioterapeut för damlandslaget i fotboll och en av dem som ligger bakom det så kallade Knäkontrollprogrammet.

– Gör man programmet regelbundet i samband med uppvärmningen minskar risken att få en korsbandsskada med 64 procent, säger hon.

 

Foto: Carl Sandin / BILDBYRÅN

År 2009 genomfördes forskningsprojektet Knäkontrollstudien i svensk flickfotboll med stöd av Svenska Fotbollförbundet och Folksam. Studien är en av världens största skadeförebyggande undersökningar inom idrotten. Huvudansvariga forskare för studien var Markus Waldén och Martin Hägglund vid Linköpings universitet. Bakgrunden till studien var det faktum att risken att skada det främre korsbandet i knäleden är 2 – 3 ggr större bland flick- och damfotbollsspelare jämfört med pojk- och herrfotbollsspelare. Syftet med studien var att undersöka om ett 15-minuters uppvärmningsprogram kan förebygga främre korsbandsskador och andra allvarliga knäskador i flickfotboll.

Resultaten visade att nästan två tredjedelar av alla främre korsbandsskador hos tonårstjejer kan förebyggas med ett speciellt uppvärmningsprogram. Annica Näsmark var en av dem som fick i uppdrag att ta fram programmet.

– Med hjälp av programmet kan man förbättra den neuromotoriska funktionen, sitt rörelsemönster samt knäkontroll. Balans, bålstyrka, benstyrka – framför allt baksida lår, hopp- och landningsteknik samt rörlighet i flera leder och muskler är övriga funktioner som tränas och förbättras säger Annica Näsmark och fortsätter:

– Det gäller att tänka på samma sätt som man gör när man checkar av bilen innan en resa. Det vill säga att i uppvärmningen känna efter hur mår min kropp idag, se om något är annorlunda och så vidare. Genom att få in bra rörelser innan träning får man igång systemet och då har man också gett sig själv bättre förutsättningar.

Som ung spelade Annica själv fotboll i Hammarby IF. Där drog hon på sig en korsbandsskada, som resulterade i att hon slutade med fotbollen.

– Jag gjorde ingen operation utan valde att sluta och istället satsa på mitt yrke. Men det gav mig erfarenheter så jag vet hur jobbigt det kan vara att få en allvarlig knäskada.

Annica blev fysioterapeut och är till vardags verksam vid Artrokliniken i Stockholm. Hon sitter i Fotbollförbundets medicinska kommitté och jobbar som fysioterapeut för damlandslaget i fotboll.

Inom fotbollen är Knäkontrollprogrammet inlagt i tränarutbildningarna redan vid de första utbildningsstegen. Det finns också en Fotbollsjukgymnastförening med cirka 100 fysioterapeuter som regelbundet träffas årligen vilket innebär att i samtliga distrikt i Sverige finns Knäkontrollutbildade fysioterapeuter som kan anlitas om intresse finns.

– Studien resulterade i utbildningar om det här för alla föreningar. En framgångsfaktor har varit att vi bjuder in både spelare och tränare till utbildningarna och att vi även åker ut till föreningarna.

Själva knäkontrollprogrammet består av sex grundövningar med fyra olika svårighetsgrader.

– I och med att det finns olika stegringsgrader kan man jobba individuellt. Spelare kan få i hemuppgift att träna den/ de funktioner som bör förbättras, säger Annica.

Är övningarna viktiga även för killar?

– Knäkontrollprojektet och studien riktade sig till tjejer men det är lika viktigt för killar att jobba med skadeförebyggande träning. Det är trots allt vanligare med den här typen av knäskador hos yngre tjejer men även killar drabbas såklart.

Får du förfrågningar även från andra idrotter att jobba med detta?

– Det förekommer att andra idrotter hör av sig och vill ha utbildningar. Innebandy, basket och handboll var förutom fotboll med från början när Knäkontrollprogrammet utvecklades. Vi var elva sjukgymnaster från dessa olika sporter som var med och utvecklade programmet. Det är dock inga andra idrotter som har gjort samma forskning som har gjort samma forskning som fotbollen gjort.

 

Läs mer och beställ Knäkontroll.